mandag den 12. marts 2012

Ballet

Jeg har altid været ekstremt betaget af ballet. Synes det er så yndefuldt og sårbart.
I det hele taget dans er betagende. Det faktum, at man kan komme ud med en historie blot igennem dans, uden brug af ord og ansigtsudtryk. åh gid jeg kunne danse altså!
Men som sagt har det altid været ballet der har interesseret mig mest.
Kan huske at jeg som barn altid gerne ville gå til ballet, og jeg "dansede" på mine tå spidser (ikke så yndefuldt, men det er en anden historie). Ballerinaer var jo i mine øjne prinsesser, de var flotte, elegante, havde lyserødt tylskørt på og de flotte men knap så behageligt balletsko. Har idag stadig samme opfattelse, på nær et lyserøde tylskørt.
Men jeg fik ikke lov til at gå til det, hvilket jeg slet ikke kunne forstå da jeg var yngre. Men jeg forstår der bedre nu, selvom jeg stadig synes det er ærgerligt at jeg aldrig fik det prøvet. For pludselig når man jo en hvis alder, og så er det for sent at starte.
Ballet er hårdt fysisk, men også psykisk. Der ligger et konstant pres på en, om at gøre det så yndefuldt og rigtigt ned til mindste detalje. Dertil skal man også være meget tynd. Tror det var en af grundene til, at jeg ikke fik lov til at gå til det (mine forældre er uddannet læge og sygeplejerske). Hvilket jeg på sin vis også er glad for. Tror slet ikke jeg ville kunne klare det pres der ville være.

Det har også været i medierne, at der blandt balletdansere blev købt og taget stoffer. Det er et hårdt miljø og ikke ligefrem en holdsport. Ikke nok med at man kæmper mod de andre. Man kæmper også mod en selv. Derfor har de brug for noget, der kan give et fix. Jeg tror bestemt ikke at livet er en dans på roser for balletdansere. At man hele tiden skal gøre det lidt bedre, lidt mere præcist, lidt mere elegant. Miljøet blandt balletdansere/ballerinaer er hårdt, og jeg er egentlig glad for at jeg ikke er end i sådan et miljø.
Men man har jo altid lov til at drømme, ikke sandt. Ja, jeg sidder sommetider stadig og tænker på ballet, og hvordan jeg, som person, ville have været, hvis jeg havde gået til det.
Jeg har selvfølgelig også set "Black Swan". Efter filmen sad jeg tilbage med en underlig følelse i kroppen, som jeg ikke rigtig kan sætte ord på. Jeg kan heller ikke fortælle hvad jeg synes om filmen, da jeg mangler ord. Men synes den var utrolig god, hvor man også ser "bagsiden af medaljen". Tror jeg synes den var smuk.

Det skal dog tilføjes, at jeg blot skriver ud fra min opfattelse af balletten. Det kan godt være at der måske ikke er lige så stort et pres. Dertil også, at jeg ikke mener at hvis jeg havde gået til det, ville nå til et højt niveau.
Men jeg ville blot dele mine tanker og min beundring af denne "sport". 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Om mig

Mit billede
København S , Danmark, Denmark
20 år, bosat i København. Jeg har en stor forkærlighed for alt der er sort. "Desværre" har jeg også en smag, som er for dyr til min pengepung. Derfor vil der her på bloggen også blive skrevet om mange urealistiske drømme og ønsker. Her gerne efterfulgt af et mere realistisk ønske.

Faste læsere